SEMINARIUM

Techjättarna tar annonspengarna - hur ska journalistiken finansieras?

De stora techjättarna fortsätter att växa på den svenska annonsmarknaden. Samtidigt fortsätter kräftgången på annonsmarknaden för medier med samhälls- och nyhetsjournalistik. 

  • Var väljer annonsörerna att lägga sina pengar?
  • Vilka konsekvenser får det för journalistiken?
  • Hur ser prognosen ut för 2025?

I fasta priser har nyhetsmedierna tappat 8,8 miljarder kronor i annonsintäkter sedan 2008.  Frågan är hur svenska medier långsiktigt ska klara kampen mot den stenhårda konkurrensen från globala mediehus och streamingtjänster. Vilka aktörer ska ta ansvar för den nationella och lokala nyhetsbevakningen? Och hur kommer norska Schibsteds köp av TV4 att påverka den svenska och nordiska marknaden?

Medverkande är:

Madeleine Thor, vd IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, som på uppdrag av oss gör mätningen

Joakim Flodin, vd Schibsted Marketing Services

Marie Nilsson,  medieanalytiker, grundare och tidigare vd för Mediavision

Tobias Lindberg, analytiker vid Nordicom

Moderator: Ulrika Beck-Friis, föreståndare, Institutet för mediestudier

Techjättarna tar annonspengarna - hur ska journalistiken finansieras?

Mer liknande läsning

No items found