
hur ska journalistiken finansieras?
Rapporten visar att medier med nyhetsjournalistik för första gången har mindre än tio procent av den totala annonskakan. Samtidigt gick de stora sociala plattformarna, som till exempel Tiktok och Meta om tv och digitala streamingtjänster.
I stället för en uppgång efter katastrofåret 2023, som efter finanskrisen 2009 och coronaåret 2020, blev det ett minus på 9,1 procent för nyhetsjournalistiken. I fasta priser har nyhetsmedierna tappat 72,5 procent av sina annonsintäkter sedan 2008, vilket motsvarar 8,8 miljarder kronor.
Frågan är hur svenska medier långsiktigt ska klara kampen mot den stenhårda konkurrensen från globala mediehus och streamingtjänster.
Rapporten görs av IRM, Institutet för reklam- och marknadsstatistik, på uppdrag av Institutet för mediestudier. Mätningen är unik, eftersom det är den enda av sitt slag som tittar på annonsintäkter för medier med nyhetsjournalistiskt innehåll under perioden 2008 till 2026.