Mediepolitiken har ständigt släpat efter medieutvecklingen, som snigeln som försöker komma ikapp en hare. De senaste decennierna har nästan allt ändrats för medier – utom mediepolitiken. Snigeln och haren – så kan mediepolitiken komma ikapp medieutvecklingen har temat mediepolitik – skribenterna har fått i uppdrag att önska sin mediepolitik. Utmaningen har antagits av branschveteraner som Mats Svegfors och Christina Jutterström, av branschaktörer i dag som Thomas Mattsson, Thomas Baekdal och Thomas Gür och av ledande internationella och svenska medieforskare som Victor Pickard, Sigurd Allern och Gunnar Nygren. Och så representanter för riksdagspartierna. Vi har uttryckligen bett skribenterna att skriva om sin personliga syn, inte ett partiprogram, i strävandet att hitta nya idéer. Och så ger några inledande kapitel en bakgrund om svensk mediepolitik de senaste decennierna av Ingela Wadbring, Lars Nord, Carl-Gustav Lindén och Olle Lidbom.
Här kan du läsa och lyssna på artiklar om publikationen: Journalisten, Aftonbladet debatt, Medierna i Sveriges Radio