Seminarium och rapport

5 december: Årsboken 2024 – Haltande affärsmodeller och nytt mediestöd

5 december klockan 09.00 presenterar Institutet för mediestudier årets viktigaste händelser och trender.

Den 5 december summerar vi årets viktigaste händelser och trender. Det gör vi under ett webbsänt seminarium  tillsammans med några av landets tyngsta mediechefer, kulturministern och forskare. Dessutom presenterar vi vår årliga kartläggning av var i landet redaktioner slår igen och var det öppnar nya.  

Under seminaret lanserar vi också vår Årsbok 2024. Ett år där nyhetsjournalistiken pressats hårt av sparpaket, kräftgången på annonsmarknaden och konkurrensen från globala techjättar.  Det här förändrar affärsmodellerna och kan skapa nya samarbeten. Samtidigt växer desinformations- och påverkanskampanjerna mot redaktionella medier.

  • Hur ska medierna säkerställa att det som publiceras är sant?
  • Vilka omtag krävs för mediernas affärsmodeller när annonsörerna väljer nya vägar?
  • Vilka spår syns av det nya mediestödet på redaktionskartan?

Medverkande:

  • Casten Almqvist, styrelseordförande i bl a Bonnier News
  • Anna Careborg, nyhetsdirektör på SVT
  • Michael Karlsson, professor, Karlstad universitet
  • Parisa Liljestrand, kulturminister
  • Leo Wallentin, ansvarig för Mediestudiers databas över landets redaktioner

Samtalet modereras av Ulrika Beck-Friis, föreståndare på Institutet för mediestudier.

Under seminaret lanserar vi också vår Årsbok 2024. Ett år där nyhetsjournalistiken pressats hårt av sparpaket, kräftgången på annonsmarknaden och konkurrensen från globala techjättar.  Det här förändrar affärsmodellerna och kan skapa nya samarbeten.  Samtidigt växer desinformations- och påverkanskampanjerna mot redaktionella medier.

Tid: 5 december 2024, kl 09-10.
Plats: Online